Arteriosclerosis is not an inevitable eonsequenee of age, as formerly supposed, but a reaetiv disease. It ean be prevented by elimination of the pathogenic faetors and regression of the lesions of the wall strueture by treatment is possible. Our experiments with animal models demonstrate that the aeeeierated metabolism of the arterial wall eells, indueed by very many kinds of pathogenic faetors, of risk faetors, is the real pathologie proeess, which produees a polymorphie pieture of deformations in the arterial wall. Today we have at our disposal a big preventive and therapeutical arsenal, the elimination of risk faetors, the treatment of basie diseases, such as arterial hypertension and hyperlipidemia, the applieation of lipidlowering drugs and antieoagulants. But the real pathologie proeess of arteriosclerosis, the aeeel erated metabolism of the arterial wall eells is influeneed by none of these therapeutical measures. Our experiments with animal models suggest that mesenchyme suppressive (antiphlogistie, antirheumatie) drugs will have these effeet. The result of a prospective double-blind-study (secondary prevention of myoeardial in faretion) in my clinic is reported.
Über die Möglichkeit, Koronarsklerose und Herzinfarkt zu verhüten und zu behandeln.- Summary.- Diskussionsbeiträge.- Externe Messung von Herzstruktur und -funktion.- Die für die nuklearmedizinische Herzuntersuchung erforderlichen Geräte.- Herzpumpleistung und Transitzeiten.- Die Messung der minimalen Transitzeiten.- Klinische Anwendung der minimalen Transitzeiten als Ausdruck der Ejektionsfraktion.- Das Mittelungsverfahren zur Messung der Ejektionsfraktion der rechten und linken Kammer.- Die Untersuchung der Herzwandbewegung.- Die Myokardszintigraphie.- Die Untersuchung des Herzmuskelstoffwechsels.- Zusammenfassung.- Summary.- Referenzen.- Abbildungen.- Diskussionsbeiträge.